17-02-2019

Velkommen til familien - Dehler Optima 92 - SY Nina

Vi har jo ledt efter en båd siden vi for ca 3 år siden var på 14 dg sommertogt i konstant regn og blæst.
Efter at have ligget i Gilleleje i 3 dage med 15+ m/s og to små børn i en lille Bandholm 24 var vi enige om at lange ferier kræver lidt bedre leveforhold.
2018 gav et par gode sejlture og en del små.
Et vennepar fra Køge havde deres unger som aldersmæssigt er som vores, med på en god dagstur til Helsingør.
Vi sad på sidedækket med fødderne i vandet og så en masse Marsvin, fisk, sæler og andre spændende ting.
Solen bagte fra en næsten skyfri himmel og motoren var kun tændt små 20% af turen pga. vindstille.
Det står som en af de bedste ture vi nogensinde har haft i Sirius.

André har brugt mere end 500 timer på at læse op på både og danne et billede af priser, udstyr, stand og kendte fejl og mangler.
Møn 341, Hallberg-Rassy Rasmus 35, Malö’erne,  Beneteau 35, Najad 34, Contest 36, Moody’erne, Amel Sharki, Lagoon 38, Dehler 34 og mange andre har været vendt og drejet over spandevis af kaffe. 

Vi ville have ståhøjde om læ til André (dvs mindst 190cm) og et rat.
Samtidig ville vi have en båd som 'kunne sejle', stor sejlgarderobe, spiler udstyr/bom, havde et rimeligt forhold ml vægt og motor ydelse, godt pantry med køl, dedikeret WC (ikke i en mellemgang til forpeaken) god plads i cockpittet, gode lysforhold om læ.

Erfaringen er at vi sejler en del for motor da vi oftest er ude på de helt gode dage af hensyn til Fora på 3 og Annabell på 6. Flora er langt fra søstærk endnu må vi nok erkende.
Derfor har vi ikke været helt afvisende overfor en motorsejler. Ofte har de dog et layout vi ikke er så vilde med.

Pludselig fandt vi en båd som opfyldte stort set alle vores kriterier til et større skrog. En Dehler optima 92 (fra 1978) på små 31 fod kom til salg i Sæby.
På vejen hjem deroppe fra ville vi også se en søsterbåd i Århus for at have et sammenligningsgrundlag.
På vej ud af døren aflyste sælger i Sæby. Han havde fortrudt og ville alligevel ikke af med båden.
Vi valgte at se på den i Århus alligevel selvom den havde original motor som nok snart skulle skiftes.              
Da vi stod af færgen sent fredag aften, svingede vi forbi havnen på vej til svigermor hvor vi skulle overnatte inden besigtigelsen om lørdagen.
Jeg var med det samme sikker på at den båd skulle vi have.
Ud over en meget positiv omtale af modellen og god udstyrs liste må jeg nok indrømme at det var kærlighed ved første blik.
Smukke linjer, højt fribord, flot farve med det blå skrog, og reel plads på dæk og i cockpittet.
Gennemgangen med sælger var gnidningsfri. Han fortalte ærligt og gode og dårlige punkter. Om maling af fribord på en fugtig dag (det skal gøres om), rust på skiverne ved kølbolte (selve boltene er helt fine), lidt meget røg fra motoren (vi skifter inden for de første par år), og en fejl i montage af lænseslange i cockpittet.
Vi hev båden på land og fandt tillige en mikroskopisk krakelering omkring fugen til kølen.
Christinas bror er bådebyggeren i Egå og da han med kort varsel kom ned og godkendte de fundne fejl slog vi til på stedet.
Prisen var god, også selvom vi regner med 65.000,- til en ny motor.

14 dage efter stod SY Nina ud fra Århus med André og 2 venner fra Copenhagensuborbitals.
Carsten og Martin var også med til at sejle Sirius til København fra Korsør i 2014
Turen forløb i lidt friskere vind end forventet.
N om Sjællands Odde havde vi op til 2½m. søer ind tværs om bagbord.
En af dem brød ind over rælingen og fyldte agterste del af cockpittet godt op med frisk koldt havvand.
Efter et par timers rullen var besætningen godt rystet igennem og et par timers hvil i Hundested var præcist hvad vi trængte til.
Aftensskafning på Bryggeriet og 4 timer på køjen inden vi kl. 24:00 igen stod ud. Rundede Gilleleje med rolig vind og havde en fuldstændig perfekt sejlads for genua til Helsingør hvor vi bunkrede lidt diesel og fik morgenskafningen i morgensolen.
2l/time bruger Ninna hvilket er ganske sparsommeligt ift. de 6-7Kn den løber.

Nu er begge bådene kommet på land. Sirius bliver langsomt lakeret færdig om læ (når temp stiger). Ninas vedligeholdelse starter når kalenderen tillader det. 3 weekender regner vi med at bruge. Erfaringsmæssigt skal der nok lægges 2-3 weekender oven i det. Sådan går det når man først går i gang.