06-02-2019

En 'long overdue' opdatering.

Det er længe siden jeg har skrevet her på bloggen. Ja faktisk er det MEGET længe siden.
Jeg har for det meste skrevet lidt på forsiden. 
Der er altid den der følelse af at en læser skal have øjeblikkelig info for at de bliver hængende.

Der er sket meget siden 2016.
Vi er blevet mere erfarne. Det er både på det basale bådvedligeholdelse, hvad vi har på pakkelisten når vi skal afsted og på håndteringen af en sejlbåd.
Jeg vil anslå at vores gennemsnitshastighed er ca. 1kn hurtigere. Havnemanøvren er blevet 50% hurtigere og vi til- og afrigger båden pr. automatik.

Mod min forventning har vi kun haft ganske få ture uden for den lille trekant med Skovshoved som nordligste pkt, Flakfortet som østligste og Dragør som sydligste.
En enkelt gang er vi nået til Gilleleje, før dårligt vejr tvang os 3 dage i havn.
Hallands Väderö, Råå og Helsingør er også blevet besøgt et par gange.
Vi har måttet indse at vi er vokset ud af Sirius’ trange 24 fod.

Jeg købte båden i 2014 for 25.000Dkr. + tilbehør som ekstra sejl, stativ etc.
Der var kendte fejl og mangler. Særligt ruffet som var ved at give op. Luftindtag som manglede isolering ind mod kernematerialet og en radioantenne som var ført på en tåbelig måde gennem ruffet.
I hård sø og regn trængte vandet ind via stikkene til lys i masten.
Alle dele er udbedret, og ærligt talt. Det har været en fantastisk læring for mig. Vedligeholdelse og nybygning altså.

Mange aftener er brugt foran computeren for at finde spændende tilbud på Blocket, yachtworld, DBA, Scanboat mfl.
Vores store problem har været at finde ud af hvad vi havde brug for og hvad vi havde råd til.
For 5 milioner kan alle nok få stillet deres behov. Så mange penge har vi bare ikke.
Efteråret 2018 faldt en veninde Michaela over en annonce på en Dehler Optima 92. (https://sailboatdata.com/sailboat/optima-92-dehler)
Van de Stadt designet og bygget til både kapsejlads og tursejlads for op til 6 personer.
Vi aftalte hurtigt at tage op og kigge på den efterfølgende weekend. Jeg fik kontakt til en tidligere Optima 92 ejer via Dehlergruppen på Facebook. Hun hjalp mig med at udpege stærke og svage sider ved modellen. Hun havde stadig stor kærlighed til sin gamle båd men havde udskiftet den med noget større og nyere.
På vej ud af døren med kurs mod Nord Jylland ringede sælger og måtte fortælle at han egentlig var så glad for båden at han alligevel ikke ville sælge. Det var pæne ord han gav modellen under vores lange snak og med endnu en ’tutor’ i bagagen tog vi i stedet mod Århus hvor en dyrere model lå.
Om aftenen dagen inden besigtigelse med sælger var jeg i havnen for at finde og bese båden udefra i ro og mag.
Jeg bliver altid overrasket over hvor meget få ekstra fod betyder i generel størrelse,
Sirius er 24 fod og Nina (Dehleren) er ca. 31 – Det er jo som en færge i sammenligningen.

Gennemgangen er lang og detaljeret så det kommer jeg ikke ind på her.
Blot kan jeg nævne at jeg fandt små fine sprækker i den 40 år gamle gelcoat som er helt forventelig.
Skiverne under møtrikkerne på kølboltene var slemt anløbne, og der var tendens til små sprækker ml. køl og skrog.
Christinas bror har Århus Bådbyggeri og på kort tid kom han ned til os og kiggede med på mine fund.
Han gennemgik også resten af båden og kunne efter kort tid sige at ”Den er ikke dårlig”. Fra Erik Gersner er det så godt som det kan blive.

Turen hjem med ”Nina” foregik 14 dage senere sammen med Carsten og Martin. De er kammerater fra Copenhagensuborbitals.com og det var også dem som hjalp mig hjem med Sirius i forsommeren 2015
Den her gang havde vi klog af skade sat en hel eftermiddag af til at rigge til og sejlede først ud lørdag morgen tidligt.
Vi afgik Århus i små gråt vejr med let vind fra nord.
Kort ude af havnen satte vi sejl og jeg kunne med det samme mærke at der var en helt anden fart i skroget end jeg er vant til med den tunge Bandholm med ¾ køl.
 En flok Marsvin sendte os afsted med prustende blæs. De brød overfladen få meter om bagbord og gav os følelsen af eventyr.

Efter passagen af rute tango begyndte vinden at friske kraftigt op og jeg anslår stødene til at runde 15m/s fra Nord. Tværs om bagbord. En enkelt bølge brød mod låringen og gjorde mig våd fra armhuler til fodsåler – SUK!

Da vi kunne ane Hundested i kimingen blev vi enige om at vores nonstop tur til KBH godt kunne opgraderes med et hurtigt pit stop.
Jeg har aldrig været inde i havnen før men kommer bestemt tilbage dertil.
Efter et varmt måltid og godt 4 timer på buffen, gik vi ud lidt over midnat.
Vinden var løjet helt af og turen op mod Gilleleje foregik for jerngenuaen. Jeg var om læ et godt stykke da vi først var kommet fri af land.
Nord om Gilleleje kunne vi igen sætte sejl. For nemhedens skyld (og roen ombord) satte vi kun genuaen. Vi gik en tørn med 1 på køjen og 2 i cockpittet. Det gik strygende og da solen stod op lagde vi til i Helsingør for at toppe dieselen op og klare en hyggelig morgenskafning i ro og mag.
Jeg overlod igen kontrollen til d’herrer Martin og Carsten og fik ladet batterier op mens jeg lå horisontalt. Turen hjem til Lynetten gik udelukkende for motor da vinden igen havde flovet helt og anløbet til den nye hjemhavn skete i strålende efterårs sol og højt humør.
Jeg har en fast plan om at Martin og Carsten skal med på en udsøgt luksustur når vejret igen tillader. Store bøffer og go’ rom. Deluxe modellen som tak for at de igen og igen har stillet op til god hjælp.

Nina kom kun 2 gange yderligere på vandet før hun blev afrigget. Igen havde jeg hjælp fra gode venner. Sune og Jens fra DSRS (Dansk Søredningsselskab) kom og brugte en god aften i regn og blæst og hjalp med at hive masterne af og afrigge mine to skrog. Ubetinget nødvendig hjælp og megen taknemmelighed herfra.

Her til vinter er Nina kommet under et dæksstativ fra Biltema og en figursyet pressening - også fra den blå kirke.
https://www.biltema.dk/bad/oplagning/presenningunderstotning/dakstativ-2000041539
Jeg er rigtig begejstret for kvaliteten. Rune, Lise og Sune fra DSRS hjalp Christina med at få det hele hurtigt på plads. Stort tak.

At have båd er et studie i samarbejde og kammerat hjælp. Jeg kan ikke gå en dag og arbejde på båden uden at komme i 2-3 gode samtaler med folk på havnen. Nogle gange er det turister som er på havnen for at gå tur, andre gange er det sejlerkammerater fra klubben. Det giver altid god stemning.

Inden næste sæson skal Sirius have lakkeret de sidste ruflister om læ og en del af inder beklædningen remonteres. Vi havde til at begynde med opgivet at finde en ny båd foreløbigt og var begyndt at skifte al beklædning om læ. Jeg havde købt stumper til at flytte alle fald til cockpittet, men da vi faldt over Nina stoppede det projekt.
Nina skal have udskiftet mindst en skroggennemføring og slanger fra tank til motor, saltvandskøleslanger, køletermostat skal udskiftes og udstødningen gennemgås.
Jeg har bestilt en fjernbetjening til bovthrusteren på e-bay
(https://www.ebay.com/itm/CARCHET-Wireless-Remote-Control-Winch-Kit-For-Truck-Jeep-ATV-Car-15M-50ft-DC12V/153060128050?hash=item23a3183532%3Ag%3ALdUAAOSwhIZbILBX%3Ark%3A1%3Apf%3A1&vxp=mtr&frcectupt=true&fbclid=IwAR235kAvqFwsjKY2pIXAyP1NlR9_TnmySKr_eMD0)q7KFFR9GuX1zY16Ji6g
Det ligner næsten verdens nemmeste montage.

Vi skal:
Sy læsejl til cockpittet både for sol og vind.
Lave figursyede lagner.
Forlugen skal tætnes og hængslet skal klares op. Det binder frygteligt.
Storen, genua og Genakkeren skal gennemgås hos North Sails
Den ene gasflaske skal fyldes
Derudover er Nina sejlklar til sommertogtet.

Sommertogtet.
Vi har desværre kun været på vej en gang før. Turen i 2016 blev kort og kold. Sommerferie med ned til 15*C på Flakfortet.
I år skal vi langt omkring i Danmark og måske Sverige.
Vi tager 3 uger i industrihelvedets sommerferie.
Én gang før har vi set fyrværkeriet ved afslutningen af Vordingborg festuge. Det vil vi gerne se igen.
Hyggesejlads i både det Syd Sjællandske og Fynske øhav står også på ønskelisten.

En tur til Vejle med besøg i Legoland og Lalalalalandia har pigerne bedt om.
Familien i Rønde og slotsruinen på Kalø er også højt prioriteret.
Hvis den lige rute kan gennemsejles bliver det til 21Nm om dagen eller ca 39 Km/dg. Det er nok urealistisk ikke at indlægge overliggerdage pga. hygge eller dårligt vejr skal vi også tage højde for.
En alternativ plan tager os op langs den Svenske vestkyst til skærgården N for Göteborg.
Med lidt sparring fra Facebook gruppen ”Sejlere med børn ombord” samt et par af mine sejlerpatienter må vi nok indse at max 30Nm/dg er alment anerkendt med børn ombord.
Christina er heller ikke tilstrækkelig rutineret endnu til at hun selvstændigt kan tage vagt i cockpittet.
I hvert tilfælde ikke i kystnært og snævert farvand.
Der er mange andre råd. Regnvejrspandekager, fiskestænger, Sejl tidligt eller sent når de små sover osv.
I båden har vi efterhånden fået opbygget et børnebibliotek med et maritimt tema. Stand, skibe og både, over eller under havet. Intet andet.
Når vi er på tur, læser de om det de samtidig oplever. Det har for os hjulpet med at uddanne og motivere de små gaster.
Når alt andet fejler har de tidligere måttet se lidt på tablet. Da vi købte Nina var der et TV i salonen på hovedskottet. Det er en mulighed for at smide film via HDMI kabel op på storskærmen og jeg håber ikke bare børnene kommer til at hygge sig når det regner.